A bringások és autósok közötti konfliktus sajnos nem újkeletű probléma. Legtöbbször nem is alaptalan sérelmek dolgoznak a felekben. Számos történetet ismerünk, vagy éltünk át magunk is, és ezek nagy részében nem pusztán a bringást vagy az autóst terheli a felelősség.
Az utakon kölcsönösen felelősséggel tartozunk egymás biztonságáért.
A bringások éppúgy követhetnek el szabálytalanságot, vagy lehetnek figyelmetlenek, ahogyan az autósok. Fontos volna azonban közelíteni egymáshoz az álláspontokat, melynek első lépcsőfoka a másik nézőpontjának megismerése.
Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány olyan tényt, mely segíthet jobban megérteni az autósok számára, hogy mit miért teszünk két keréken.
Az alábbiakban az autósokhoz szeretnénk szólni a bringatúrázok nevében:
1. Nem azért vagyunk az utakon, hogy Téged bosszantsunk!
Ha tehetnénk, saját kerékpárúton közlekednénk, de erre legtöbbször nincs lehetőségünk, ezért - mivel a KRESZ ezt számunkra lehetővé teszi - bringánkkal, mint járművel részt veszünk a forgalomban.
2. Nem azért haladunk el melletted, amikor állsz a dugóban, hogy a következő lámpáig megint meg kelljen előznöd!
Mivel a kerékpár lassú jármű - a KRESZ pedig lehetővé teszi az álló kocsisor előzését - egyrészt kihasználjuk ilyenkor az időt az előresoroláshoz, másrészről szívesebben vagyunk a szemed előtt, mint a hátad mögött. Ennek főként biztonsági - és a kipufogó gázok miatt - egészségügyi okai vannak.
Utóbbi ok miatt volna szerencsés, ha motoros pizzafutárok nem állnának be a kerékpársávba a piros lámpánál úgy, hogy őket a bringások ne tudják kikerülni.
3. Nem azért tartunk távolságot a járdaszegély, vagy a parkoló autók mellett haladva, hogy Neked gondot okozzunk ezzel az előzés során!
A saját biztonságunk érdekében tartunk olyan távolságot a veszélyes repedésektől, úthibáktól, csatornafedelektől, és potenciálisan nyílható gépjármű ajtóktól, mely nem mindig teszi lehetővé azt, hogy közvetlenül az út szélén haladjunk. A KRESZ szerencsére már nem kötelezi a kerékpárosokat arra, hogy szorosan az út szegélye mellett haladjanak. A Magyar Kerékpáros Klub állásfoglalása szerint "Nagyon gyakran biztonságosabb elfoglalni a sávot, vagy legalább kissé balra tartani, mint rátapadni a jobb oldali padkára."
4. Nem azért sorolunk balra egy-egy kereszteződésben, mert fel akarunk Téged tartani!
A balra kanyarodás Neked sem mindig egyszerű feladat, Téged ugyanakkor segítenek a tükrök, és egy nagy biztonsággal gyorsuló autó alattad, míg nekünk a puszta kanyarodási szándékunk jelzéséhez is el kell engednünk az egyik kezünkkel a kormányt, mely mozdulat sosem kockázat mentes. Számunkra tehát nehezebb feladat a kanyarodás megvalósítása, így kérünk, légy türelmes, ha megtorpanásra késztetünk, amíg arra várunk, hogy a szemben lévős sávban valaki engedjen minket balra fordulni.
5. Nem azért hajtunk be egyirányú utcákba, mert nem ismerjük a közlekedési táblákat!
Budapesten számos egyirányú utcát kérirányúsítottak a bringások számára az elmúlt években, melyre az autósokat táblák és útburkolati jelek figyelmeztetik. Olykor még a parkolási rendet is megváltoztatták, hogy csökkentsék a baleset lehetőségét. Sajnos többen figyelmen kívül hagyják ezeket a jelzéseket, mert rutinból, vagy "erőből" vezetnek.
Mivel ezeknek az utcáknak jelentős hányada nem elég széles ahhoz, hogy mindkét jármű biztonsággal elférjen egymás mellett, az ilyen helyzet megoldásában nem az segít, ha dudálva, vagy leszorítva igyekszel bennünket móresre tanítani, pláne mikor a KRESZ szabályainak megfelelően közlekedünk, hanem ha igyekszünk kölcsönösen helyet adni egymásnak.
+1 Nem azért szeretnénk, ha kb. másfél méteres távolságot tartanál tőlünk, amikor megelőzöl, mert ezzel nehezebbé akarjuk tenni a dolgodat!
Ha közel haladsz el mellettünk, egyrészről potenciális veszélyt jelentesz, hiszen nekünk folyamatosan kátyúkat, csatornafedeleket kell kerülgetnünk, máskülönben elesnénk, így bármikor eléd kerülhetünk, amikor épp előzöl. Másrészről a mellettünk nagy sebességgel elhaladó gépjárműved nem csupán ijesztő lehet, hanem könnyen szívó hatást is kiválthat, amitől pedig elveszhetjük az egyensúlyunkat.
Fontos tudnod, hogy a bringatúrázok többsége tisztában van azzal, ha bármely oknál fogva balesetre kerülne sor, függetlenül attól, ki volt a hibás, biztosan ő húzná a rövidebbet. Épp ezért törekszünk a biztonságos közlekedésre, betartjuk a szabályokat, és óvatosak vagyunk.
Ennek ellenére nekünk is lehet rossz napunk, nőhet a reakcióidőnk, elnézhetünk egy táblát, vagy egy elsőbbségadási helyzetet: hibázhatunk.
Köszönjük, hogy ilyenkor vigyázol ránk - olykor helyettünk!
Autósként érdemes tudnod ugyanakkor, hogy egy bringással elszenvedett baleset minden esetben rendőri intézkedést, adott esetben bírósági eljárást von maga után. Ez nem az az eset tehát, amikor a felek kitöltenek két betétlapot, és megegyeznek a kárrendezésről, vagy jóvátételről.
Te, aki egy légzsákokkal körbeölelt vaskaszniban ülsz, Te, akinek pusztán egy pedálérintésébe kerül a fékezés vagy a gyorsítás, kérjük vedd figyelembe, hogy nekünk, akik kerékpáron tekerünk, olykor a saját súlyunknak megfelelő csomagteherrel a vázunkra erősítve haladunk, sokkal nagyobb kockázatot jelent az esetleges figyelmetlenséged, vagy óvatlanságod egy-egy forgalmi helyzetben, ahogyan az erőkifejtés mértéke is teljesen más a részünkről a túrabringával való megállás, gyorsítás, vagy elindulás során.
Kérjük, ennek tudatában előzz bennünket a jövőben!
Kérjük továbbá, légy velünk türelmes az utakon, hisz ahonnan nem vagyunk kitiltva, ott teljes joggal veszünk részt a forgalomban a járművünkkel.
Megértésedet és együttműködésedet minden jelenlegi, és jövőbeni bringatúrázó nevében köszönjük!