A bringa szállításának egy kézenfekvő módja a vonatozás. Kényelmes, háztól-házig megoldásnak számít, hiszen az ajtón kilépve egészen a vasútállomásig gurulhatunk a csomagokkal, majd a vonatról leszállva ismét nyeregbe pattanhatunk. Nem leszünk kiszolgáltatva a helyi tömegközlekedés sajátosságainak. A magunk urai maradhatunk.
A kerékpár és vonat kombináció tehát jó példája az autonóm közlekedésnek, mellyel érdemes élni nem csupán hosszabb túrák, hanem akár rövid, egy napos tekerések során is, hogy elkerüljük a városból kivezető zajos, szmogos, unalmas utakat.
A vonaton való kerékpárszállításnak azonban számos buktatója lehet, melyek egy több napos bringatúrát, a lefoglalt szállásokat, és a kivett szabadság tervét is derékba törhetik.
Sztrájk, fel nem csatolt kerékpárszállító kocsik, el nem indított szerelvények, hibásan értékesített helyjegyek, kedvezményes jegyekhez kapható kerékpárhelyjegyek hiánya, mind-mind potenciális veszélyforrásai az utazás megvalósulásának.
Mivel ezen akadályok többségét személyesen megtapasztaltuk, vagy épp a környezetünkben akadtak bringatúrázók, akik átélték, az alábbi bejegyzésben olyan dolgokra szeretnénk felhívni a figyelmet, melyek által ezek a pofonok elkerülhetővé válnak.
INFORMÁCIÓ
Mielőtt vonatra szállnánk kerékpárunkkal, érdemes informálódni. Bringát szállítani ugyanis nem lehet minden járaton, s amelyiken lehet, többnyire ott is csak korlátozott számban. Bizonyos járatokon nem csupán kilométer jegyet, hanem helyjegyet is venni kell a kerékpárnak, így kontrollálja a MÁV a kerékpárszállítást.
Elég kellemetlen, ha a pénztárnál közlik velünk, hogy már nincs hely a bringánknak az adott járaton, de még mindig jobb, mint megvenni a kilométer jegyet, és a peronon szembesülni azzal a kalauztól, hogy nem szállhatunk fel, lévén a mi kerékpárunknak már nincs hely az adott járaton. (Ingázó vonatokon például max. 4 db kerékpár szállítható.)
Amennyiben társasággal utazunk, külön kerékpárszállító kocsi megrendelésére lehet szükség, melyet az indulás előtt 7 nappal jelezni kell az adott utazásszervezőnél, aki minden további információt elmond, valamint tájékoztatást nyújt az adminisztrációs teendőinkről.
KERÉKPÁRJEGY ÉS HELYJEGY
A kerékpárok természetesen nem ingyen utaznak a vonatokon. Erről utastársaink - főként terhelt kapacitás esetén - hajlamosak lehetnek megfeledkezni. Ilyenkor érdemes udvariasan, ámde határozottan jelezni számukra, hogy a kerékpár által elfoglalt tér térítésköteles, melyet megfizettünk.
Tapasztalataink szerint, ha valaki érti, hogy egy bizonyos helyzet célja nem az ő közvetlen bosszantása, vagy kényelmetlenségének fokozása, az indulatai mérséklődnek.
Kerékpárt szállítani az arra kijelölt szerelvényben lehet. Ezt piktogram jelzi a vonatkocsi oldalán, illetve magában a kocsiban.
Bizonyos esetekben a hangosbemondón keresztül tájékoztatnak arról, hogy melyik kocsi alkalmas kerékpárszállításra. Mivel a csomagok leszerelése, a bringa/bringák felhelyezése időigényes feladat, szerencsés, ha előre tudunk tervezni, így elkerülhetjük a kapkodást.
Jó, ha tudjuk továbbá, hogy a vonatállomások területén tilos kerékpározni, így a peronon is legfeljebb tolhatjuk a bringát a kerékpárszállító kocsiig. Ugyanígy kerüljük a sínek között való átkelést.
TÁROLÁS ÉS RÖGZÍTÉS
A bringák szállítása az arra kijelölt kocsiban a kampóra akasztás, vagy falhoz támasztás/kikötés módszerének alkalmazása mellett történhet. Előbbihez nem fizikai erőre, pusztán a megfelelő technikára van szükség. (A kerékpárt hátsó kerekére érdemes állítani, majd a nyerget a térddel úgy alátámasztani, hogy az első kereket be lehessen akasztani a kampóba.) A falhoz támasztás/kikötés módszere esetén érdemes lefékezni a kerékpárt. Erre mi kábelkötözőt szoktuk alkalmazni.
Amennyiben a helyjegyünk nem ugyanabba a kocsiba szól, mint ahol a kerékpárunk van, mindkét esetben fontos a megfelelő lezárás, valamint a csomagok és egyéb értékek eltávolítása. A gyorszáras kerekek szintén veszélyben lehetnek ilyenkor, ezért érdemes az utazás előtt lecserélni őket kerékőrre, melyről részletesebben korábban már írtunk.
Ha több kerékpárszállító kocsi is a vonatra van kapcsolva, érdemes az ülőhelyünkhöz közelebbibe lezárni a bringánkat. Igen kellemetlen ugyanis a már mozgó vonaton keresztültolni a biciklinket, pláne csomagokkal.
Amennyiben nekünk és a kerékpárunknak is van helyjegye, szintén figyelni kell arra, hová zárjuk le a bringánkat.
Lássuk akkor most összefoglalva a legfontosabbakat:
- A bringatúra előtt időben tájékozódni kell a jegyvásárlásról és a kerékpárhelyfoglalásról.
(Meg kell kérdezni minden esetben előre, hogy az adott vonaton valóban lesz-e bringaszállító vagon, és ha igen, akkor milyen típusú. Ha társasággal utazunk, a MÁV-tól előre meg kell rendelni a kerékpárszállító pótkocsit.)
- A jegyvásárlást semmiképpen se hagyjuk az utolsó pillanatra, péntekre, délutánra vagy hétvégére.
- Vágányzárakról előre tájékozódni kell: a pótlóbusz nem a bringatúrázó barátja.
- A bringa sokszor külön utazik, ezért fontos a megfelelő lezárásról gondoskodni, valamint úgy pakolni, hogy nagyobb érték ne legyen rajta, esetleg felkészülni, hogy mindent le kell szedni róla - pl. nyeregtáska tele szerszámokkal, kilométer óra, lámpák, pumpa, kulacs, stb. - máskülönben könnyen lehet, hogy a leszállás idejére ezeknek lába kél.
- Nemzetközi utazás során a kerékpárjegynek van egy olyan része, amit a bringára kell rögzíteni, hogy a kalauz tudja, hogy hova tartozik. Ezt érdemes a küllők közé rakni.
- Vonatozáskor - és egyéb más helyzetben is - nagyon hasznos a vastagabb oldható kábelkötöző, mely kézifékként használható. Érdemes a kormányon tárolni, és szükség esetén behúzni vele a fékkart. Így sokkal stabilabban áll a bringa a vonat gyorsításkor, fékezéskor.
- Vonatozáskor táskatípustól függően az egyik legnagyobb kényelmetlenséget a táskák le és felszerelése, valamint azok cipelése jelenti. Érdemes tehát olyat választani, amit gyorsan lehet fel-, illetve leszerelni, és van vállpántja. A nehéz táskák mozgatása a vonatra fel-, illetve leszálláskor főként akkor lehet probléma, ha egyedül túrázunk.
Neked milyen tapasztalataid vannak?
Mivel egészítenéd ki a listát?