Korábban megvizsgáltuk azokat a problémákat, melyekkel egy bringás szembesül abban a pillanatban, amikor hosszabb túrára indul.
Mivel a bringatúrázás teljesen más igényeket támaszt a kerékpárunkkal szemben, mint a hagyományos városi használat, ezért érdemes tudnunk, mire figyeljünk, ha szeretnénk azt átalakítani, esetleg lecserélni.
Milyen részekből áll össze a túrabringa?
VÁZ
Az ideális túrakerékpárnak mindenekelőtt kényelmesnek kell lennie. A váza ne legyen túl hosszú, hogy ne kelljen rajta nyújtózkodni. A nyereg és a kormány megközelítőleg egy magasságba legyen állítva. Ez azért fontos, hogy nem kelljen túlzottan előre hajolunk ahhoz, hogy elérjük, de ne is üljünk rajta teljesen felegyenesedve. Sajnos egy országúti bringán, vagy mountain bike-on ez nem mindig megoldható.
Mivel a váz jelentős terhelésnek van kitéve, az alu és karbon vázak, villák pedig kevésbé bizonyulnak könnyen javíthatónak törés, repedés esetén, anyagválasztásnál érdemes lehet mérlegelni azt is, bringánk javításához elég-e esetleg egy falu széli garázsműhely egy hegesztő pisztollyal ahhoz, hogy utunkat folytatni tudjuk, vagy szakszervízre lesz szükségünk - mely esetleg több száz kilométerre a hazánktól nehezen megoldható.
Összességében elmondható, hogy egy trekking vagy egy nem teljesítményre kihegyezett (nem performance hanem endurance típusú), szélesebb gumikat is fogadni tudó országúti kerékpár lehet a legjobb választás túrázáshoz.
Az országútinál fontos, hogy lehessen rá csomagtartót szerelni. Ami a mountain bike vázakat illeti, jellemzően hosszabbak a nagyobb stabilitás érdekében, így viszont túrázás esetén kényelmetlenebbek is.
A kerékpárunk a testünkkel a kormánynál, a nyeregnél, és a pedálnál érintkezik. Ezeket nevezzük kontakt pontoknak. A túrázás során a kontakt pontoknak feltétlenül kényelmesnek kell lenniük.
KORMÁNY
A kormánynak a kezünket megfelelően alá kell támasztania olyan módon, hogy azt akár egész nap el tudjuk viselni. A kiszélesedő végű kormánymarkolatok általában kedvezőek ilyen téren, mert a tenyerünknek nagyobb alátámasztást tesznek lehetővé. Ilyenek például az Ergon kormánymarkolatok.
Az egyenes kormányt érdemes felszerelni legalább kisméretű szarvakkal, hogy többféle fogás váljon lehetségessé a kerékpáron, illetve érdemes esetleg koskormányt használni, amely még több kormányfogási pozíciót biztosít. Nem árt, ha a stucni dőlési szöge is változtatható a tökéletes személyre szabás jegyében.
NYEREG
Hosszú távon a puha nyereg, amely 2 km-en még kényelmes, 50-60 kilométer után borzalmasan kényelmetlenné válhat, 100 km felett pedig elviselhetetlen, ezért érdemes keményebb, jobb alátámasztást biztosító nyerget választani.
PEDÁL
A pedálok tekintetében - mint hogy egy túra során akár szandálban is tekerhetünk, ám az spd cipő sem kizárt - érdemes kombinált pedált választani. A legpraktikusabb talán a Kyson. Ezeket a megfelelő oldalukon használva különféle lábbeliben is használhatjuk.
Fontos, hogy olyan pedált és lábbelit válasszunk, amiben nem kezd el fájni a talpunk taposás közben.
VÁLTÓK
Könnyen használható, fékváltókaros, széles áttételtartományú váltókat érdemes választani, hogy egyetlen emelkedő se foghasson ki rajtunk.
FÉKEK
Legyenek megbízhatóak. A tárcsafék a legjobb választás, mert minden időjárási körülmények között működik, ráadásul, ha 8-as lesz a kerékben - mert pl. kitörik egy küllő - akkor is gond nélkül működik. Hajlamos ugyanakkor a zizegésre, hangok kiadására, ami zavaró lehet, hiszen azt hihetjük, hogy befog a fék. Tárcsafékes bringa vásárlásakor figyelnünk kell rá, hogy csomagtartót lehessen rászerelni.
Összességében elmondható, hogy minden alkatrésztől megbízhatóságot várunk el, hiszen egyikünk sem szeretne egy túráról lerobbant kerékpárral hazavergődni. Javításra olykor még így is szükséges lehet, ezért érdemes könnyen, egyszerű szerszámokkal javítható konstrukcióban gondolkodni. A tárcsafék és a teleszkóp tehát túrakerékpár esetén nem előny!
GUMI
Ismeretlen utakon, útvonalon járva nem tudhatjuk, hogy mire számíthatunk, ezért a gumi külsőknek lehetőleg olyannak kell lenniük, amelyek alkalmasak arra, hogy különböző útburkolatokon alkalmazhatóak legyenek - tehát nem túl vastagok, nem túl vékonyak.
Az ideális túrakerékpár gumi vastagsága 32 mm körül alakul, lehetőleg defektmentes abroncsból, mely szavatolja, hogy túl sok időt ne kelljen az országút szélén defektjavítással töltenünk. A szélesebb felni vagy gumi a váz jobb hőelvezetése miatt is fontos lehet, pl. mikor nagyobb hegyekbe megyünk.
CSOMAGTARTÓ
A túrabringa olyan csomagtartóval van felszerelve, melyre kényelmesen fel tudjuk pakolni azokat a dolgokat, amiket magunkkal szándékozunk vinni, méghozzá anélkül, hogy azok leesését kockáztatnánk.
A legjobb az, ha első csomagtartó felszerelésére is van lehetőség. Erről kerékpárvásárlásnál érdemes meggyőződni.
KIEGÉSZÍTŐK
- minimum egy, de ideális esetben három kulacstartó (az egyikbe férjen bele egy ásványvizes palack)
- térkép/telefon tartó konzol, ha ismeretlen útvonalra megyünk ez nagyon fontos kényelmi szempont
- beépített pumpatartó
- beépített pótküllő tartó
- sárhányó
- csengő
LÁMPA
Olyat érdemes választani, amit nem lehet otthon felejteni, mert fel van szerelve. A legjobb választás az agydinamó. Ha előre nagy fényerejű reflektort használunk, legalább a hátsó lámpát szereljük fel állandóra.
Fontos, hogy a lámpákat úgy helyezzük el, hogy a csomagok sose takarják ki!
A kerékpár - különös tekintettel a küllőkre, és a vázra, valamint a csomagtartóra - elég erős kell legyen ahhoz, hogy a megnövekedett terhelést huzamosabb ideig bírja.
A megbízhatóság egy hosszabb úton az egyik legfontosabb szempont.
Te milyen bringával túrázol?
Miért éppen erre esett a választásod?