Ismerjük már azokat az követelményeket, melyeket a túrázás támaszt a bringással szemben, és tudjuk azt is, milyen jellemzőkkel bír egy-egy túrakerékpár. Most tekintsük át a különböző, forgalomban kapható kerékpártípusok egy részét legfontosabb paramétereik kapcsán, és nézzük meg ezek alapján, hogyan teljesítenek túrázás közben.
A hajtáslánc elemei és a hozzájuk kapcsolódó váltó rendszerek, és fékek meglehetősen különböző képet mutatnak kerékpártípusonként.
Az alábbiakban ezek alapján hasonlítottuk össze őket, így mindenki eldöntheti, milyen kerékpárra van szüksége túrázáshoz, vagy épp hogyan érdemes átalakítania a jelenlegit ahhoz, hogy alkalmassá váljon hosszabb távok teljesítéséhez.
MOUNTAIN BIKE
Váltó: elől jellemzően monti hajtómű van 3 lánctányérral 42-32-22l, hátul pedig 7-8-9-10 fokozat (régebbi olcsó 12-28) 11-34 fogszám kiosztással.
Váltókar: egyenes kormányhoz való váltókar, nagyon sokféle lehet. Szinte mindegyik jó, ha megbízhatóan működik. Szuper meredek utakon történő túrázáshoz ideális. Síkon persze nem lehet olyan gyorsan menni vele, már csak 26"-os kerékméret miatt sem. A 22-34-es áttételnek köszönhetően még egy felpakolt bringával is bármely hegymenettel megbíikózunk.
Fék: jellemzően tárcsa vagy V-fék, kitűnő és elég jó teljesítménnyel.
TREKKING
Váltó: elől jellemzően trekking hajtómű van 3 lánctányérral 48-38-28l, hátul pedig 7-8-9-10 fokozat (régebbi olcsó 12-28) 11-34 fogszám kiosztással.
Váltókar: egyenes kormányhoz való váltókar. Nagyon sokféle lehet, szinte mindegyik jó, ha megbízhatóan működik. Meredek utakon történő túrázáshoz is nagyon jó és. Síkon szintén gyors 622-es kerékmérete miatt. A 28-34-es szinte bárhol elég még egy felpakolt bringával is.
Fék: jellemzően tárcsa vagy V-fék, kitűnő és elég jó teljesítményű.
RÉGI 10 SEBESSÉGES (Puch és társai)
Váltó: elől jellemzően országúti hajtómű van 2 lánctányérral 52-42, hátul pedig 5-6 fokozat 13-28 fogszám kiosztással.
Váltókar: az alsóvázcsőre szerelt vagy a stucni becsúszószárára, ha megbízhatóan működik, akkor rendben van, kivéve a Positron a technikai csűrcsavarok miatt. Meredek utakon nagyon nem jó, nehéz tekerni. Síkon viszont gyors 622-os kerékméret miatt is. A 42-28-es áttétel csak enyhébb emelkedőkhöz elegendő főleg felpakolt bringával.
Fék: egy forgáspontos patkófék, nagyon gyenge teljesítménnyel: Nagyon kell vele vigyázni, főleg, ha acél felni eső kombóban ereszkedünk valahonnan csomagokkal.
ORSZÁGÚTI
Váltó: elől jellemzően országúti hajtómű van 2 lánctányérral 52-42 (újabbaknál ún. Compact 50-34), de lehet tripla is 52-42-30 , hátul pedig 9-10-11 fokozat,11-27 esetleg 12-32 fogszám kiosztással.
Váltókarok: a fékkarba vannak integrálva, ami szuper kényelmes váltást tesz lehetővé. Mivel könnyű a váza, meredek utakon jó lehet, de főleg a kompact illetve a tripla hajtóművel, nehéz tekerni, síkon viszont nagyon gyors a vékony 622-os kerékméret miatt is. A 42-28-es csak enyhébb emelkedőkhöz elegendő főleg felpakolt bringával, viszont a 34-27 illetve 30-27 áttétel már elegendő lehet komolyabb emelkedőkhöz is.
Túrázáshoz a régebbi 9 fokozatú rendszerek előnyösebbek lehetnek, mert nem annyira érzékenyek a szuper pontos beállításra, tisztaságra, olcsóbbak is hozzá az alkatrészek (lánc, fogaskeréksor, stb).
Fék: kétforgástpontos patkófék, elegendő teljesítménnyel - esetleg tárcsafék.
Neked milyen bringád van?
Miért éppen erre esküszöl?